Wil je meer weten over een bepaald onderwerp?
Kijk dan hieronder bij de verschillende onderwerpen.

Dit zijn vragen die aan ons gesteld zijn. Staat jouw vraag er nog niet bij? Stel hem dan via het contactformulier.

FAQ Nusa Services
Favicon 420-420

Burn-out

Wat is een burn-out?

Een burn-out is een uitputtingsreactie van je lichaam en je geest door vaak jarenlange roofbouw op je lichaam. Een burn-out ontstaat wanneer mensen, ondanks de stress en spanningsklachten, geen tijd nemen om te herstellen.

Hoe weet ik of ik een burn-out heb?

Bij twijfel adviseren we altijd om langs de huisarts te gaan. Je huisarts kan vaststellen of de klachten die je voelt gerelateerd kunnen worden aan een burn-out.

Herken jij je in de volgende klachten? Dan adviseren we om een bezoek te brengen aan de huisarts:

  • Langdurige vermoeidheid
  • Langdurig slecht slapen
  • Duizeligheid
  • Gespannen spieren/ spierpijn
  • Hoofdpijn
  • Hartkloppingen
  • Stemmingswisselingen
  • Prikkelbaar/ geïrriteerd
  • Snel huilen
  • Niet meer kunnen stoppen met werken
  • Piekeren
  • Slechte concentratie
  • Gehaast of ongeduldig
  • Inefficiënt bezig zijn
  • Paniekaanvallen
  • Teruggetrokken

 

Let op: Er zijn nog meer klachten op te noemen die allemaal kenmerkend zijn voor burn-out. Iedereen is anders en zo ervaart ook iedereen een burn-out anders.

Ik ben niet depressief dus dan heb ik geen burn-out, toch?

Een burn-out en een depressie zijn twee verschillende ziektebeelden. Bij een burn-out kan je symptomen hebben die lijken op een depressie, zoals vermoeidheid en nergens toe kunnen komen. Bij een burn-out kan je depressieve klachten hebben richting jouw werk of thuissituatie, maar dat hoeft niet. Je kunt nog steeds ervaren dat je een liefdevolle thuissituatie hebt en een prettige werkgever. Dat neemt niet weg dat je desondanks te veel en te lang (meer dan een half jaar) onder hoge spanning leeft, met te weinig herstel momenten.

Ik heb last van vermoeidheid en slechte concentratie, wat moet ik nu doen?

In de eerste instantie zouden we je graag doorverwijzen naar je huisarts. Die kan bepalen of er een fysieke oorzaak te vinden is. Heeft de huisarts al aangegeven dat er geen aanwijsbare fysieke oorzaak is, maar blijven de klachten aanhouden? Ga dan eens bij jezelf na:

  • Hoe lang heb ik deze klachten al?
  • Kan ik ze relateren aan een gebeurtenis?
  • Zit er een patroon in?
  • Merk ik dat ik veel aan het piekeren ben?
  • Ervaar ik veel stress, thuis of op het werk?
  • Frustreer ik me vaak?
  • Voel ik me vaak verdrietig en/of onbegrepen?

Als je je hierin herkent, kan je er dan zelf voor zorgen dat de klachten dan minder worden?
Bijvoorbeeld: je merkt nu op dat je eigenlijk wel veel piekert. Met jezelf afspreken dit helemaal niet meer te doen is misschien een onmogelijke opdracht. Maar je zou wel met jezelf kunnen afspreken dat het nog maar maximaal een x-aantal uur per dag mag. De andere momenten ga je jezelf afleiden door iets fysieks te doen. Kijk eens of je daarin het verschil gaat merken.

Coaching

Hoe kies ik de juiste coach?

De juiste coach is subjectief. Want wat is juist? Voor ons betekent juist, de persoon waarvan jij het idee hebt dat hij of zij je kan helpen met jouw hulpvraag en dat het iemand is waarbij jij je prettig voelt. Daar gaat het om. Wat is je hulpvraag? Wat moet er opgelost worden? Of wie gaat je begeleiden naar jouw doelstellingen. Hoe beter je weet wat je hulpvraag is, hoe gerichter je kunt zoeken naar jouw coach.

Als je problemen hebt in je relatie, kan je op zoek gaan naar een relatiecoach bij jou in de buurt. Ben je ontslagen, na jaren van trouwe dienst en voel je je uit het veld geslagen? Dan kan je naar een life coach. Maar ben je ontslagen en grijp je deze kans om iets heel anders te gaan doen? Dan zou je naar een jobcoach kunnen gaan.

Wat alle coaches in onze optiek gemeen moeten hebben is dat je kunt terugvinden dat ze een opleiding hebben gehad in hun specialisme én dat het tussen jullie klikt. De meeste coaches bieden een kennismakingsgesprek aan, wij zouden zeggen: doen!

Waarom werkt coaching zo goed?

Coaching is erg resultaatgericht. De coach werkt samen met jou aan een oplossing van jouw probleem.

Mensen zeggen wel eens: “Het is grappig, ik had gedacht dat het gesprek anders zou gaan. Ik had me ergens anders op voorbereid. Je haalt precies de angel eruit, ik had dit zelf nog niet zo gezien.

En daar gaat het precies om bij coaching! Het zichtbaar maken van het onzichtbare en het inzetten van jouw krachten om tot de oplossing van jouw uitdaging te komen.

Waarom zou ik coaching nodig hebben?

Je zult zelf al geprobeerd hebben om je uitdaging op te lossen. Mogelijk heb je je uitdaging ook al met jouw naasten besproken om te kijken of je zo tot een oplossing kon komen, maar het is je tot nu toe nog niet gelukt.

Dit komt omdat het is moeilijk om objectief naar jezelf te kijken. Er komen vaak veel emoties naar boven en daardoor mis je het inzicht. Ook praten met anderen lost dan weinig op. Andere mensen geven vaak het advies, hoe goed bedoeld ook, dat ze zelf willen horen. En dat is waarschijnlijk net niet het advies dat je nodig hebt.

Als je een probleem, of beter gezegd een uitdaging, hebt dan is een professionele coach de aangewezen persoon om samen met jou je uitdagingen te onderzoeken en een oplossing te vinden.

Worden de coachsessies vergoed door de verzekering?

Nee helaas, de coachsessies worden niet vergoed door de verzekering.

Waarom zou ik een zakelijke coach in de arm nemen?

Je bent je onderneming begonnen, misschien wel samen met een partner en door heel hard werken ben je tot een resultaat gekomen. Chapeau! Maar hoe nu verder? Hoe kom je nu door dat plafond heen waardoor je verder kunt groeien en ontwikkelen als organisatie? Om verder te komen heb je nieuwe inzichten nodig, een frisse blik. Een zakelijk coach kan je helpen om de potentie, die zich verschuilt binnen je bedrijf, te ontdekken en in te zetten. Hierdoor kun je stappen richting verdere groei maken!

Werkt online coaching ook voor mij?

Jazeker kunnen we volmondig zeggen!

Een groot voordeel van het online coachen is dat er sneller contact gemaakt kan worden met de coach. Hierdoor heb je minder het gevoel een nummer te zijn dat over drie weken weer 45 minuten op gesprek mag verschijnen, maar dat je een persoon, een mens, bent. Iemand die gezien wordt omdat je coach er helemaal is voor jou!

Hoe gaat coaching online dan in zijn werk?

Bij Nusa Services coachen we online op twee verschillende manieren.

 

  • Coaching via mail:

Je ontvangt een set vragen van jouw coach waarna jij rustig de tijd neemt om de vragen te overdenken. Je mailt jouw antwoorden pas terug als je de vragen goed hebt doordacht en een passend antwoord hebt gevonden. Omdat de coaching via mail verloopt maakt het niet uit of je dit overdag of ’s nachts doet als je toch al wakker ligt.

 

Voordelen mailen met je coach:

  • Het is tijdsonafhankelijk. Coachen via de mail is een uitkomst voor iedereen die een druk en onregelmatig leven leidt;
  • Je doet het in je eigen tempo. In je eigen tijd, op welk tijdstip van de dag of nacht dan ook, kan je contact zoeken met jouw coach;
  • Het is locatie onafhankelijk. Vanuit je eigen vertrouwde omgeving, of een andere plek waar jij je prettig voelt zoek je contact met je coach.

 

  • Coaching via videobellen:

Een gesprek gevoerd vanuit jouw eigen vertrouwde omgeving. Geen reistijd en volledig in veiligheid toch een persoonlijk gesprek voeren. Je krijgt nou eenmaal niet al je gedachten en gevoelens op papier.

 

Voordeel van videobellen met je coach:

Voor je coach is dit een goede manier om te bepalen of het proces nog op de juiste manier voor je verloopt.

 

 

Hoe begin je met online coaching?

  1. Je stuurt ons een mail waarin je in het kort uitlegt waarom je graag gecoacht zou willen worden.
  2. De coach stuurt een ontvangstbevestiging en geeft de verschillende mogelijkheden door. Hierbij moet je denken aan een beschrijving van de kosten, de frequentie, hoe er contact gezocht kan worden, op welke momenten en de geschatte duur van je traject.
  3. Ben je het eens met het voorstel? Dan gaan we van start!

 

 

Heb je een vraagstuk waar je zelf niet uitkomt of wil je meer weten over online coaching? Neem dan contact met ons op via hello@nusaservices.nl. Dan kunnen we even overleggen of, en hoe, we je van dienst kunnen zijn.

Systemisch werk

Wat is een familieopstelling?

Een familieopstelling is een methode om te kijken hoe jij staat ten opzichte van jouw familie. En dan in het bijzonder met betrekking tot de vraag die je hebt. Aangezien dit vrij abstract is leggen we het wat beter uit.

Stel, je zou graag willen weten waarom je zo opvliegerig bent, of van baan naar baan gaat of van relatie naar relatie. En je komt er zelf niet uit. Dan kan je in een coachtraject onderzoeken waar de oorsprong van je gedrag vandaan komt.

Een andere manier om dit te onderzoeken dan met een coachtraject is met een familieopstelling. Anderen zullen jouw familie representeren, je echte familie hoeft er dus niet bij te zijn. Bijvoorbeeld, je moeder, je vader, je zussen/ je broers. Je plaatst ze ergens in de ruimte waar we de opstelling uitvoeren. We noemen dit ‘het veld’. We zetten jou in het veld of een representant namens jou. En terwijl we dat doen, bekijken we de vraag: hoe komt het nou dat ik zo opvliegerig ben, of van baan naar baan gaat of van relatie naar relatie. De representanten zullen een bepaalde houding aan nemen in het veld en wellicht uitspreken wat ze daar ervaren. Vrijwel altijd is het dan duidelijk voor de vraaginbrenger wat hiermee bedoeld wordt. En dat geeft een stuk inzicht.

Wil je een voorbeeld lezen van een familieopstelling die Nusa Services verzorgd heeft? Klik dan hier.

Wat is een organisatieopstelling?

Een organisatieopstelling is een methode om te kijken hoe jij staat ten opzichte van jouw team of organisatie. En dan in het bijzonder met betrekking tot de vraag die je hebt. Of hoe het team of de organisatie staat ten opzichte van haar doelen, haar klanten, haar producten, haar diensten… noem maar op. Aangezien dit vrij abstract is leggen we het wat beter uit.

Stel: je zou willen weten waarom jouw team de samenwerking kan verbeteren of de organisatie de doelen kan behalen maar je komt er zelf niet uit? Dan kan je een coachtraject volgen. Zelfstandig of met je hele team. Maar je zou dit ook inzichtelijk kunnen maken met een organisatieopstelling.

Bij een organisatieopstelling kunnen de representanten individuen, afdelingen of groepen representeren. Iemand kan aangewezen worden als ‘het team’ of ‘de klanten’.

Als iedereen is neergezet in de ruimte waar de opstelling zich afspeelt (het veld) zullen ze gaan bewegen en van zich laten horen. Voor de vraaginbrenger is het dan vrijwel altijd duidelijk wat er bedoeld wordt. Het geeft een inzicht waar men verder mee kan. Let wel: dit is niet bedoelt als stappenplan of plan van aanpak ten behoeve van de verandering. Het is werkelijk bedoeld als inzicht. Latere gesprekken zullen ervoor zorgen dat er een actie gepland kan worden.

Wil je een voorbeeld lezen van een organisatieopstelling die Nusa Services verzorgd heeft? Klik dan hier.

Wat is het verschil tussen een familie- en een organisatieopstelling?

Wat er ook gebeurt in je familie, het blijft altijd jouw familie. Bij ruzie, scheiding of overlijden het blijft een onlosmakelijk systeem. Van een organisatie kan je afscheid nemen. Dan is het daarna geen onderdeel van jouw systeem meer. Bij een nieuwe baan stap je dan ook weer een nieuw systeem in met zijn eigen patronen en dynamieken.

Een ander kenmerkend verschil is ‘het doel’. Bij het familiesysteem kennen we het doel niet. Een doel is letterlijk, ‘waar doe ik het voor?’ of ‘waar doen we het voor?’. ‘Dienen we onze klanten?’ ‘Halen we de doelen?’.

Is systemisch werk wel iets voor ons?

Zeker!

Voor veel mensen en organisaties is het een nieuw concept en dat kan onwennig zijn. Ook is een opstelling niet te onderbouwen met cijfers en onderzoeken, en het resultaat kan niet vooraf voorspeld worden. Desondanks kan ik garanderen dat het een positieve impact zal hebben omdat het inzicht geeft daar waar je het niet verwacht. Tijdens een opstelling zal er zonder oordeel uitgesproken worden wat er speelt binnen een team, een organisatie of een familie. Hoe prettig zou het voor je zijn als je weet wat er echt speelt? En wat zou dat voor je oplossen?

Ik heb een aankoop gedaan, maar wil er vanaf zien

Ben je een consument en wil je je recht op herroeping kenbaar maken? Dat kan je doen door onderstaande gegevens te mailen aan: hello@nusaservices.nl

 

 Aan: [naam ondernemer]

          [adres ondernemer]

          [e-mailadres ondernemer]

Ik/wij* deel/delen* je hierbij mee, dat ik/wij* onze overeenkomst herroep over

de verkoop van de volgende product(en): [geef het product/de producten aan]*

de verkoop van de volgende dienst(en): [geef de dienst(en) aan]*

de levering van de volgende digitale inhoud: [geef de digitale inhoud aan]*

Ik heb het product/de producten / de dienst(en) / de digitale inhoud ontvangen op [datum van de ontvangst]

[eigen naam]

[eigen adres]

 

*Doorstrepen wat niet van toepassing is of invullen wat van toepassing is

Ik wil een klacht melden

Oeps, dat is niet fijn. 

Maar we zijn dankbaar met het feit dat je het ons laat weten. Dit zien we als de beste manier om te mogen ontwikkelen. 

Je kunt onderstaande gegevens mailen naar: hello@nusaservices.nl

Aan: [naam ondernemer]

          [adres ondernemer]

          [e-mailadres ondernemer]

 

Ik/wij* deel/delen* je hierbij mee, dat ik/wij*een klacht heb over

de verkoop van de volgende product(en): [geef het product/de producten aan]*

de verkoop van de volgende dienst(en): [geef de dienst(en) aan]*

de levering van de volgende digitale inhoud: [geef de digitale inhoud aan]*

Ik heb het product/de producten / de dienst(en) / de digitale inhoud ontvangen op [datum van de ontvangst]

Mijn klacht is: 

[eigen naam]

[eigen adres]

 

*Doorstrepen wat niet van toepassing is of invullen wat van toepassing is

 

 

Ik wil de factuur graag in delen betalen, kan dat?

Wij begrijpen dat betalen soms lastig is en willen altijd meedenken in mogelijkheden.

De aankoop van de opleidingen kunnen in 6 delen betaald worden. Je krijgt toegang tot de opleiding op het moment dat we de eerste deelbetaling ontvangen hebben. 

Als je dit zou willen, mail ons met verzoek om deelbetaling en de naam van de opleiding. 

Voor alle andere diensten kan je contact opnemen met hello@nusaservices.nl

 

Administratieve vragen