
Waar gaat de reis naartoe? Het wordt je veel gevraagd nu de vakanties voor de deur staan. We hopen dat je de komende weken heerlijk kunt genieten in binnen- of buitenland. Maar we willen je ook uitnodigen om na te denken over de ‘reis’ die je maakt als je weer terug bent en aan het werk gaat. Hoe zit het met de reis die jij dag in dag uit maakt binnen je organisatie?
Waarom? Omdat de optelsom van alle ervaringen die je van binnenkomst tot vertrek meemaakt in je organisatie voor een belangrijk deel je werkgeluk bepaalt. Die reis noemen we de employee experience. Steeds meer organisaties hechten belang aan een positieve employee experience. Maar lang niet alle organisaties lukt het om dat ook te bewerkstelligen.
Goede en slechte voorbeelden
We zien het terug in onze coachtrajecten. Laatst spraken we met een CEO die erg winstgedreven was. Persoonlijk had hij niks te klagen, want financieel gezien ging het voor de wind. Maar toen we dieper de organisatie indoken, balanceerde het bedrijf op een heel fragiel lijntje. De medewerkers waren diep ongelukkig. Er heerste een angstcultuur, het verloop was groot, de werkdruk enorm en de werk-privé balans volledig zoek. Er was totaal geen aandacht voor het welzijn van de medewerkers. Dag zag, proefde en hoorde je aan alles. Je hoeft geen helderziende te zijn om te beseffen dat dit niet lang goed kan gaan. Want een ontevreden medewerker ventileert dat en dat schaadt de reputatie van de organisatie.
Gelukkig komen we ook veel goede voorbeelden tegen. Bedrijven die winst belangrijk vinden, maar niet ten koste van alles. Die medewerkers de ruimte geven voor eigen initiatief, successen vieren en investeren in opleiding en vitaliteit. Deze medewerkers zijn met recht trots op hun bedrijf. Dat komt niet alleen de werksfeer en productiviteit ten goede. Het zorgt er ook voor dat je talent behoudt in plaats van continu te moeten investeren in recruitment. Wel zo fijn in de huidige krappe arbeidsmarkt.
Hoe creëer je een positieve employee experience?
Maar hoe doe je dat nou? Zo’n positieve employee experience creëren? Uit de vele gesprekken met onze klanten weten we inmiddels dat het antwoord vrij simpel is: door je medewerkers serieus te nemen. Een behoorlijke open deur, maar hartstikke waar.
Het belangrijkste hierbij is om continu met elkaar in gesprek te zijn over hoe het gaat. Wat gaat goed? Wat hebben je medewerkers nodig om beter te kunnen werken? En wat willen de klanten? Het gebeurt nog te vaak dat de medewerkers met de meeste klantcontacten niet de kans krijgen om hun ervaringen te delen met de rest van de organisatie. Door hier ruimte voor te bieden, ben je als organisatie toekomstgericht, omdat je beter op de hoogte bent van veranderende behoeften in de markt. En je bent aantrekkelijk als werkgever omdat je medewerkers betrokken houdt en een belangrijke rol geeft in de ontwikkeling van je bedrijf.
Door bovendien op vaste momenten feedback te vragen kun je ruim op tijd verbeteringen doorvoeren in je organisatie, gebaseerd op de inzichten van je eigen medewerkers. Dat kan met medewerkerstevredenheidsonderzoeken en in persoonlijke gesprekken. Bijvoorbeeld over het inwerktraject, de samenwerking binnen een team of over belangrijke organisatiethema’s. Hiermee blijf je als bedrijf wendbaar, innovatief en succesvol!
Dus…
Wil je succesvol zijn als onderneming, neem je medewerkers dan serieus en investeer in ze. Bij dat laatste bedoelen we dus niet direct het salaris, want dat draagt maar gedeeltelijk bij aan het werkgeluk. Het gaat om de totale employee experience. En die heb je zelf in de hand.
Wil je aan de slag met het verbeteren van je employee experience? Heb je hulp nodig met het in gesprek gaan met je medewerkers of het inrichten van goede feedbackmomenten? Dan helpen wij je daar graag bij. Dat is ons vak.
We wensen je een fijne reis. In én na je vakantie!